váltó

Nyomásveszteség a sebességváltó hidraulikus egységben – mit jelent, és hogyan előzhető meg?

A mai modern autók egyik legnépszerűbb automata váltója a DSG, amit sokan azért kedvelnek, mert gyorsan és finoman vált, vezetési élményben pedig felveszi a versenyt a sportos kézi kapcsolású váltókkal, miközben megtartja az automata kényelmét. Ettől függetlenül a DSG váltó sem elpusztíthatatlan, és a hosszú élettartam leginkább azon múlik, hogyan bánunk vele, illetve mennyire figyelünk a karbantartására.

A DSG váltó hibái közül az egyik leggyakoribb probléma a hidraulikus szabályzó egységben, vagyis a mechatronikai házban keletkező repedés, ahogy ezt a dsgjavitas.hu oldalon is olvashatjuk. Általában ez a 7 sebességes DSG váltóknál jelentkezik nagyobb arányban, és főleg az Audi, Skoda, Seat és Volkswagen modellek tulajdonosai találkoznak vele. A repedés következtében a hidraulikarendszerből lassan elszökik a nyomás. A váltó próbál működni, de nincs meg a megfelelő olajnyomás ahhoz, hogy a kuplungokat és fogaskerekeket hibátlanul irányítsa. Ennek eredménye lehet rángatás, bizonytalan váltások, indítási nehézségek vagy egyszerűen az, hogy az autó vészüzemmódba kapcsol.

Sokan ilyenkor elsőre azt gondolják, hogy a teljes váltó cseréje szükséges, pedig a helyzet szerencsére nem ennyire drámai. A probléma gyökerét legtöbbször a nyomástartó akkumulátor hibája vagy a mechatronikai házban keletkezett repedés okozza, amely javítható. A nyomástartó akkumulátor cseréje után a hidraulikus rendszer ismét stabil nyomással működik, a repedt ház pedig egy erre kifejlesztett javítóbetéttel rögzíthető. Ha ezeket szakszerűen elvégzik, a váltó újra tökéletesen működik, sok esetben még hosszú évekig.

A megelőzésben kulcsszerepe van a rendszeres váltóolaj cserének. Bár az autógyártók néha élettartam-olajat emlegetnek, a gyakorlati tapasztalat teljesen mást mutat. A DSG szerkezet érzékeny a kenés minőségére, és a kopásból keletkezett anyag, valamint az elhasználódott olaj nagyban hozzájárul a mechatronika meghibásodásához. Ezért ajánlott nagyjából 60–80 ezer kilométerenként elvégezni a váltóolaj cserét, még akkor is, ha a gyártó nem írja elő szigorúan.

A vezetési stílusra is érdemes figyelni. A gyakori araszolás, kuplungcsúsztatásos indulások vagy a hirtelen gyorsítások nem tesznek jót a DSG váltónak. Váltakozó terheléssel és ésszerű gyorsításokkal kíméletesebb körülményeket teremtünk, amit a szerkezet hosszabb élettartammal hálál meg.

Összességében a DSG egy remek, korszerű és élvezetes váltó, de csak akkor, ha megkapja a szükséges törődést. Ha a vezető figyel a használatra, nem spórolja meg az olajcserét, és gyanús tünetek esetén időben szervizhez fordul, akkor a mechatronikai egység repedéséből eredő nyomásveszteség nem válik komoly és költséges problémává. Hosszú távon ez sokkal barátibb megoldás, mint halogatni a hibák kivizsgálását, majd később nagyjavítást vagy teljes váltócserét fizetni.

Kép forrása: freepik.com